Chevy Bolt EV Forum banner
  • Hey Guest, welcome to ChevyBolt.org. We encourage you to register to engage in conversations about your Bolt.
  • Battery replacement master thread - please do not create a new thread.
241 - 260 of 428 Posts
Vandaag heb ik zelf de herstelmethode getest van het loskoppelen en weer aansluiten van de negatieve kabel op de 12V-batterij. Zoals geadverteerd, hoorde ik het THUNK toen ik de kabel weer aansloot, toen het slot openging. Ik stak de oplaadkabel in en alles is in orde. Ik zal nu mijn vertrouwde 10 mm ringsleutel in het dashboardkastje meenemen, totdat de software is bijgewerkt. Ik zal ook een spreadsheet op mijn telefoon toevoegen om het gemakkelijker te maken de geschiedenis bij te houden die ze willen.

Op de vraag ". . . heeft u iets unieks of buiten uw normale rij- of oplaadroutines gedaan?" zou ik moeten antwoorden: "Ik heb de limiet van 92 MPH bereikt en de waarschuwingsmelding werd op mijn dashboard weergegeven." Nog iemand schuldig aan dat? Lijkt onwaarschijnlijk de oorzaak te zijn, maar dat springt in mijn gedachten als ik terugdenk.

...Op de vraag ". . . heeft u iets unieks gedaan of buiten uw normale rij- of oplaadroutines?" zou ik moeten antwoorden: "Ik heb de limiet van 92 MPH bereikt en de waarschuwingsboodschap werd op mijn dashboard weergegeven." Nog iemand schuldig aan dat? Lijkt onwaarschijnlijk de oorzaak te zijn, maar dat springt in mijn gedachten als ik terugdenk.
Als dat echt de oorzaak van dit probleem blijkt te zijn, dan zijn Bolt-rijders denk ik een agressieve bende... :ROFLMAO:

Ik heb nog nooit 92 mph gehaald en kan de pin nog steeds geleidelijk zien uitkruipen. Zeer saai gebruik, echt! L2, meestal 30-65 mph, alleen opladen als het 25-30% SoC bereikt. Voor mij duurt het een paar weken voordat het zover is dat het een probleem veroorzaakt. Ik denk nog steeds dat er een "integraal" effect is - de som van veel enkele bit flips (waarschijnlijk alleen de LSB), waardoor de pin langzaam naar de maximale positie wordt geduwd.

Is het mogelijk dat er een EMI-probleem is met de nieuwe batterijen?

Persoonlijk vind ik het "meenemen van een stopcontact om de batterij te resetten" geen acceptabele reactie van GM. Ik ben voor het eerst eigenaar van een GM en heb mijn keuze voor een Bolt verdedigd, maar als GM of LG (die volgens mij de open source software heeft gemaakt) na enkele maanden op de hoogte te zijn van het probleem niet met iets kan komen, zal ik waarschijnlijk proberen te verkopen en binnenkort geen andere Chevy kopen.

Je hebt gelijk. De geleidelijke beweging is een indicatie dat er een kortere, luidruchtige, onopzettelijke puls naar de solenoïde wordt gestuurd in plaats van een opzettelijk langer activeringssignaal van 1 seconde.

Een softwarefout stuurt hier en daar korte pulsen naar de solenoïde en er zijn meerdere pulsen nodig om deze voldoende te bewegen om de vergrendeling te veroorzaken.

Dat betekent dat het eigenlijk vaker gebeurt dan we denken, alleen niet vaak genoeg om de solenoïde in één keer te bewegen.

Ik betwijfel of het een EMC/EMI-gerelateerd probleem is. Het is mogelijk, maar ik betwijfel het.

Ik zal nu mijn vertrouwde 10 mm ringsleutel in het dashboardkastje meenemen, totdat de software is bijgewerkt.
Houd hem vast, zelfs nadat de software is bijgewerkt, om minstens twee redenen:

1. Om de batterij los te koppelen als u moet worden gesleept. Als u dit niet doet, kan de auto de parkeerremmen activeren wanneer hij voelt dat de wielen draaien.

2. In het geval dat de auto in een funky softwaretoestand terechtkomt die het opstarten verhindert. Dit is mij één keer in 5 jaar overkomen en de 10 mm reset heeft me op weg geholpen.

Persoonlijk vind ik het "meenemen van een dop om de batterij te resetten" geen acceptabele reactie van GM.
Nee, niet acceptabel, moet worden opgelost.

In de tussentijd is het korte ongemak van het los- en weer aansluiten van de batterij zeker beter dan het moeten bellen van een sleepwagen...

Doet dit probleem zich alleen voor op MIJN '19?
Voor zover ik weet, is dat het geval... alleen 2019-modellen, en alleen na de batterijvervanging geloof ik...

[edit - Ik corrigeer me, het gebeurt zelfs al vóór de batterijvervanging ]

Ik heb net de PIC6452A-bulletin gelezen en een van de vragen sprong eruit: Is het voertuig ingesteld met een oplaadschema of is het ingesteld om onmiddellijk op te laden? Ja, ik heb een paar weken na de batterijvervanging een daluren oplaadschema ingesteld. Ik weet niet zeker of dat een rode draad is voor iedereen die problemen heeft, maar waarom zouden ze dat dan vragen?

Mijn ervaring en tijdlijn (allemaal dit jaar 2022) MIJN 2019:
1/13 Tractiebatterij vervangen
1/26 Oplaadschema ingesteld
2/26 DC-oplaadpoortvergrendeling vast #1
3/04 Dealer heeft probleem met oplaadpoort gerepareerd
6/03 DC-oplaadpoortvergrendeling vast #2

Ik ga de dealer op de hoogte stellen zodat ze de herhaling kunnen documenteren, maar ik ga de "10mm"-reparatie proberen en voorlopig een andere servicetrip vermijden.

Bedankt ALLEMAAL voor alle info!

Deze vergrendeling van de laadpoort is ons vanochtend eindelijk overkomen... Onze 2019 is op 24 maart voorzien van een nieuw hoofdaccupakket. Sindsdien hebben we vele malen opgeladen met onze L2 ChargePoint in de garage en hebben we geen problemen ondervonden met de poort/stekker die moeilijk ging. We gebruikten de info in deze thread en koppelden de 12V een minuut los en hoorden bij het opnieuw aansluiten het bevredigende "zoemen" van het intrekken van de poortvergrendeling. Het loskoppelen van de batterij zorgde ervoor dat de tijd, datum en het laadniveau werden gereset, maar al het andere op het infotainmentsysteem bleef behouden.

Het enige dat we onlangs anders hadden gedaan, was de lading terugbrengen tot ongeveer 20% na een langere reis dan normaal in het weekend. We laadden op tot 95% voor de reis en daarna, dat was woensdag, en ik merkte geen problemen met de poort/stekkervergrendeling. We hebben hem de afgelopen dagen teruggebracht tot ongeveer 50% en vanochtend, zaterdag, wilde hij de stekker niet accepteren.

Bedankt aan iedereen voor het plaatsen hier, het maakte het snel om ons probleem te vinden en op te lossen.

UPDATE: Ik heb contact opgenomen met de EV Concierge en ze hadden GEEN informatie en hadden GEEN kennis van de TSB. In principe NUTTELOOS...

Dus waarom heeft dit probleem alleen invloed op de Bolt uit 2019? Zou het ontwerp van de vergrendel-/ontgrendelactuator van de oplaadkabel uniek kunnen zijn voor de 2019? Zijn er verschillende ontwerpen gebruikt voor andere modeljaren? Heeft iemand een ander modeljaar dat ze op zijn minst visueel zouden kunnen vergelijken? Ik vond een patent uit 2016 dat door GM is ingediend en dat eerdere patenten voor de actuator vervangt, dus het kan een evoluerend ontwerp zijn. Geïnteresseerden kunnen de geschiedenis en het referentiemateriaal bekijken.

Mijn gok is dat er onbedoelde pulsen naar het slot worden gestuurd en dat de verplaatsing in de loop van de tijd langzaam toeneemt totdat de vergrendeling het slot belemmert en het plaatsen verhindert.
Dat is een interessante theorie die iemand anders ook noemde. Dus denken we dat die puls bij elke lading wordt verzonden? Ik ben erin geslaagd om 3 maanden tussen vergrendelingen te zitten, maar we laden maar één keer per week op. Heeft iemand die meerdere vergrendelingen heeft ervaren, dat gecorreleerd aan hoe vaak ze hebben opgeladen?

Het hoeft niet gerelateerd te zijn aan opladen. Het kunnen ontstekingscycli zijn, het kan de temperatuur van de koelvloeistof zijn, of de airconditioning aan of uit staat, enz. Als het niet zou moeten vergrendelen bij alleen L2-opladen, dan is het een storing.

GM gebruikt korte pulsen om te kijken of circuits kortsluiting hebben met de batterij of de aarde. Het stuurt ze dan en kijkt naar de vorm van de puls, enz. om te beslissen of het een fout wil instellen. Afhankelijk van het circuitontwerp kunnen die pulsen te vaak, te lang, enz. worden verzonden. Het hangt allemaal af van de lussen.

Als iemand zijn auto zou willen instrumenteren en deze 24/7 zou willen monitoren op ongebruikelijke patronen, zouden ze het misschien kunnen traceren, dat is de taak van GM (of welke leverancier de betrokken onderdelen maakt). Ik heb gezien dat eenvoudige softwarefouten maanden nodig hadden om op te lossen, die letterlijk alleen onder zeer zeldzame omstandigheden voorkomen. De oplossing was eenvoudig. De oorzaak vinden was moeilijk. Er zijn niet zoveel teams die eraan werken als je zou denken.

Oeps - het is weer gebeurd. Net deze week. De eerste keer sinds de winter toen ik op dit forum postte. Omdat ik de app niet heb gebruikt om mijn auto voor te conditioneren, blaast dit mijn theorie dat het op de een of andere manier verband hield met het gebruik van de app of het voorconditioneren van de auto (sinds door anderen ontkracht). Laat me mijn dank toevoegen aan degenen die de oplossing hebben gedeeld - accukabel loskoppelen van de negatieve pool. Dit forum is zo nuttig. Een fijne zomer, ik hoop dat de mensen bij GM dit kunnen uitzoeken. Het is vervelend en doet afbreuk aan wat anders een product van hoge kwaliteit is.

Misschien heeft het iets te maken met het batterijbewakingssysteem, aangezien dit niet gebeurde vóór de vervangingen. Misschien is het waarschijnlijker als je de auto de bewaking laat voltooien na het opladen of vice versa. Dat soort dingen. Nogmaals, het lijkt vreemd dat ze dit niet kunnen achterhalen - de ingenieurs weten hoe de software is veranderd en zouden ook op de hoogte zijn van eventuele hardwareverschillen in 2019. (Het is me nog niet overkomen, maar ik heb de moersleutel).

Jullie zijn redders!

Even mijn info toevoegen. 2019 Bolt. Had de 12v-batterij vervangen twee weken na aankoop. Tractiebatterij vervangen op 22-04-2022. Eerste keer laadprobleem gisteren 08-06-2022. Chargepoint Home-lader wilde niet inschakelen. Laadtoestand was iets lager dan normaal - 63 mijl / 33%. Af en toe DCFC en L1-bestemming laden, maar meestal thuis. Geen batterijvoorkoeling of laadplanning. FWIW, ben nog niet boven de 92 MPH geweest :)

De 12v-batterijreparatie werkte (1 minuut loskoppelen), maar het heeft blijkbaar de Bolt-klok gereset, dus het gaf 22 uur aan om op te laden. (LightningEV merkte dit al op in bericht #223) Het laadt eigenlijk met de normale snelheid. Heb de auto nog niet gereden om te zien of de reset andere instellingen heeft gewijzigd.

Ik heb het geluk een betrouwbare dealer te hebben, maar ik wacht op een geautoriseerde reparatie voordat ik hem inlever.

Bedankt. Ik dacht erover om dit te proberen, maar ik heb een behoorlijk goede dealer en ik wilde dat ze het zelf zouden zien. Misschien, als genoeg van ons lastig zijn, zullen ze GM lastig vallen om het probleem op te lossen 🙃. Excuseer mijn onwetendheid en het niet bekend zijn met het autojargon, maar wat is een TSB? Is het een service-update voor dealers en reparatiewerkplaatsen? Kan ik het ergens vinden?
Net voor de vierde keer de J1772 geblokkeerd gehad, het loskoppelen van de 12VDC negatieve kabel werkte, heel erg bedankt voor dat idee! De eerste drie keer bracht ik het naar de dealer, ze downloaden een softwarepatch en vertelden me dat het geen permanente oplossing was en ze beweerden dat het probleem alleen met 2019 Bolts was die een batterijvervanging hadden. Ik blijf de dealer vragen, maar nog geen oplossing van GM. Vandaag een uur aan de telefoon gezeten met GM, eindelijk iemand bereikt die een klacht van een klant zou genereren, ik zou binnen een week iets moeten horen, zal terugkoppelen als er iets nuttigs gebeurt.

Net voor de vierde keer de J1772 geblokkeerd gehad, het loskoppelen van de 12VDC negatieve kabel werkte, heel erg bedankt voor dat idee! De eerste drie keer bracht ik hem naar de dealer, ze downloaden een software patch en vertelden me dat het geen permanente oplossing was en ze beweerden dat het probleem alleen bij 2019 Bolts was die een batterijvervanging hadden. Ik blijf de dealer vragen, maar nog geen oplossing van GM. Vandaag een uur aan de telefoon gezeten met GM, eindelijk iemand bereikt die een klacht van een klant zou genereren, ik zou binnen een week iets moeten horen, zal terugkoppelen als er iets nuttigs gebeurt.
Een inruil/ruil voor een 2023 Bolt eisen. ;)

241 - 260 of 428 Posts